Translate this blog

3/02/2015

Udkast til min DHO

Dette er mit udkast fra min DHO, som jeg lavede inden jeg begyndte på skrivningen. Jeg endte ud med at skrive om Struensee reformer, da det er meget interessant, hvordan hans tanker stadig bliver omdiskuteret i vores tid. Min DHO fik 10, da mine lærere i dansk og historie mente den var meget subjektiv. Man er vel aldrig selv enig i kritik af sin egen opgave, når man selv mener man har gjort et godt stykke arbejde. 
            Historien og historieformidling er altid subjektiv, da man gengiver det man selv synes er væsentligt. Oplysningstiden som et emne til DHO kan jeg helt klart anbefale, da der er meget at tage fat på og der er ikke særlig mange gymnasieelver der vælger Oplysningstiden, som ramme for deres DHO. I min klasse havde rigtig mange valgt sædelighedsfejden. Det er vigtigt at man i sin DHO vælger et unikt emne og finder gode kilder, da man mest bliver dømt på, hvordan man behandler sine kilder og forholder sig kritisk til emnet.
            Et godt råd til din DHO: vælg et emne du selv finder interessant - ikke et din lærere vælger for dig, men dig selv. I sidste ende er det dig selv, der skal skrive denne opgave. Dine lærere vil helt sikkert blive glade, hvis du selv tager initiativ til emnevalg og kildemateriale. 


Struensees reformer 1770-72
  • De vigtigste begivenheder i forbindelse med Struensees korte periode ved magten

  •  Hvordan det var muligt for Struensee at opnå frit slag ved magten.

  • Hvilke tanker i tiden afspejlede reformerne og hvad blev Struensee inspireret af?
    • Voltaire

  • Hvad ændrede han, og hvilke konsekvenser fik hans politik?
    • Befolkningens reaktion på Struensees styre og hvorfor Struensee blev bragt til fald.

  • Hvad er Struensees betydning  nu?
    • På hvilke punkter peger han frem mod senere tiders reformer af det danske samfund?
Trykkefrihed

Kilde
Tekster og breve
Bøger
  • Amdisen, Asser:
Til nytte og fornøjelse. Johann Friedrich Struensee 1737-1772. Forlaget Akademisk 2004.
  • Byrjalsen, Inger:
Struensee. Fra magtens tinde - til hjul og stejle. Forlaget Flachs 2002.
  • ”For folket, oplysning, magt og vanvid i Struensee-tidens Danmark”, Johnny Thiedecke, 2004


Film og billeder:
  • "En kongleig affære"
    • Scener der viser politk og udvikling af idéerne
    • Scener hvor trykkfriheden bliver brugt imod Struensee

Ting fra nettet til nærmere undersøgelse:

  • ."..og faktisk indførte Struensee i sin tid som gehejme-kabinetminister over 2.000 nye love, hvoraf mange var revolutionerende reformer som indførelsen af trykkefrihed, et forbud mod brug af tortur og en reform af fattighusene samt en række besparelser på statens budget."




Ingen kommentarer:

Send en kommentar