I dette
indlæg kan i få indblik i dette humoristiske kapitel i vores historie. I den
forbindelse har jeg været ude på Københavns Universitet Amager, nærmere
betegnet institut for Medier, Erkendelse og Formidling, hvor jeg interviewet
filmhistorikeren Casper Tybjerg, der er særligt optaget af stumfilm.
I 1900-tallets kulturhistorie
er filmcensur et mærkværdigt kapitel. Det er historien om forskellige
magthaveres overambitiøse forsøg på at beskytte deres borgere mod vold, erotik
og “forkerte” meninger.
Hvordan kan det være, at den del stumfilm
blev censureret i starten af det 20 årh.?
Man betragtede, slet ikke fra
myndighedernes side, stumfilmen, som en kunstform, men mere som et stykke
folkelig underholdning. I Danmark, juridisk set, faldt film ind under de samme
paragraffer, som blev brugt til at regulere forlystelsesparker, omrejsende
tivolier, cirkus og den slags ting. Man opfattede det ikke som en ytring, men
mere som en slags forlystelse.
Da der kommer film, der
begynder at fortælle historier i løbet af de første år, af det 20. århundrede,
beslutter man, at filmforestillinger skal censureres på samme måde, som man
censurerede teaterforestillinger. Da man ville værne mod, at der i biografen
blev præsenteret noget, som kunne vække anstødelige forhold til den offentlige
moral.
Var det “lovpligtigt” at lave to
forskellige slutninger; en diskret og en stærkt fremstillet og hvorfor gjorde
mange instruktører dette?
Nordisk Film havde en politik om, at til
en del af deres film lavede de forskellige slutninger, men det var mere med
henblik på forskellige eksportmarkeder. Det var sådan at man i Rusland foretræk
ulykkelige slutninger på filmene, derfor lavede man dem til det russiske
marked. Nordisk Film var meget opmærksom på, hvilke emner der kunne risikere,
at løbe ind i problemer med censurinstanserne rundt omkring. Det var en meget
international orienteret virksomhed. De havde filialer i mange lande og Ole
Olsen, der var Nordisk Films direktør, sendte breve ud, hvor han gav sine
repræsentanter rundt i verden besked om, at holde øje med, hvilke beslutninger
den lokale filmcensur tog, så man kunne undgå at filmene skulle blive forbudte
på den konto.
Hvordan censurerede USA i forhold til
andre lande f.eks. Rusland, med henblik på “Agrunden”, hvor scener blev
klippet ud?
Man kan sige, at de ting, som sædvanligvis
påkalder censorernes interesse er: sex, det er vold og forbrydelser og det er
politiske emner. Ole Olsen var meget fortørnet, da Afgrunden fik lov til at
slippe gennem den tyske censur i flere af de tyske lande, for det var hans
bestemte overbevisning, på grundlag af de informationer han fik fra sine
repræsentanter i Tyskland, at en film der havde et så tydeligt seksuelt
indhold, som “Afgrunden”, at det aldrig ville blive tilladt af den tyske
censur, men den slap igennem mange steder. Man kan sige der var flere
censurinstanser, der klippede i filmen og “Afgrunden” er også et udmærket
eksempel på det. I Sverige f.eks. blev den berømte “Gaucho-dans-scene” klippet
ud af den svenske censur, fordi den ansås for at være for provokerende. Den
svenske censur på dét område var meget strikt.
I nogle lande havde man
overladt denne regulering til lokale myndigheder. Det gjaldt i USA, men også
til en hvis grad i Danmark. Indtil man får en fælles filmcensur, var det de
lokale politimestre, der tager stilling til, om en given film kunne vises eller
ej. Dette førte til at en film blev tilladt i én by, men forbudt i nabobyen.
Derfor kan man sige, at den tidlige filmindustri var interesseret i, at man
havde nationale censurinstanser, så man slap for den usikkerhed, som det gav.
Nogle gange klippede man scener ud, fordi
de ikke måtte vises - var der også mellemtekster blev klippet ud?
På mange måder var en del af den facon,
som den tidlige filmcensur foregik på var meget baseret på den måde, som
teatercensuren foregik på. Det vil sige at det var baseret på tekst. Både i
Sverige og Tyskland skulle filmselskaberne levere en liste over mellemtekster,
der var i filmene til censur myndighederne. Tilsyneladende var det ikke altid,
at de så filmene igennem, men at de traf beslutninger alene på grundlag af
mellemteksterne. Man kunne godt forestille sig, at bestemte mellemtekster, med
en eller anden grund, syntes at være anstødelige, at de kunne blive ramt af
censur. Der findes ikke nogle specifikke eksempler.
Efter den russiske
revolution, hvor bolsjevikkerne overtog magten i Rusland, var det almindelig
praksis, at man udstyrede filmene med “menu mellemtekster”, hvor man ændrede
personernes identitet for, at gøre filmene mere politisk attraktive.
Da talefilmen kom til, gjaldt de samme
cesurlove for både tale- og stumfilm - eller var der forskel?
Der sker nogle ændringer, hvis vi taler om
Danmark, der sker nogle ændringer i filmlovene i 1938, men der er vi også et
godt stykke inde i talefilm perioden. I Danmark sker censur godkendelsen, som
mange andre steder efterhånden, på grundlag af gennemsyn. Censorerne ser
filmen igennem og hvis de godkender den, bliver filmen udstyret med et mærke,
der viser, at den er blevet godkendt af censuren. Enten klipper man er skilt på
i starten af filmen. I Danmark brugte man et prægestempel, hvor man prægede
Statens Filmcensurs mærke i selve strimmelen.
Efter 1910, bliver stumfilm opdelt i tre
kategorier; tilladt for alle, forbudt for børn, totalt forbudt. Hvad
skete der med film, som blev “totalt forbudt” - blev de bare smidt ud?
Hvis en film blev totalt forbudt, så kunne
den ikke vises og det ville man selvfølgelig gerne undgå. Derfor søgte man fra
filmselskaberne også en fornemmelse af, hvad der kunne lade sig gøre, så kunne
man indrette produktionen, eller importen, efter det. Hvis man i forvejen
vidste at filmen ikke ville kunne slippe gennem censuren, så gjorde man slet
ikke noget ved det. Hvis man går ind i tonefilm perioden, så havde Statens
Filmcensur, i Danmark, store betænkeligheder ved skrækfilm, især frankenstein
film. Den oprindelige frankenstein film fra 1931, blev totalt forbudt. Det
betød, at de amerikanske filmselskaber undgik at få frankenstein filmene
godkendt af Statens Filmcensur, fordi de vidste at det var spild af
ulejligheden. På den måde blev de ikke totalforbudt af filmcensuren, men de
blev aldrig indleveret til censors vurdering.
Derudover er det et
relativt lille tilfælde, som i løbet af tonefilm perioden fra 1930 frem til
voksenfilm censurens afskaffelse tilbage i 1969. Efter 1969 er det ikke længere
en mulighed at total forbyde en film, hvis man sikrer sig, at publikum er over
16 år, så kan man frit vise filmen.
Var der biografer, der ikke valgte at vise
nogle film - eller skulle alle biografer vise filmene?
Det kommer lidt an på, hvilken periode man
snakker om. Det er selvfølgeligt klart, at en biograf i det omfang selv kan
styre sit repertoire, prøver at samle et repertoire med henblik på det
publikum, som den normalt har. Der var biografer, som specialiserede sig i de
mere grænseoverskridende film, hvis man taler om 1960’erne, 1970’erne og op i
1980’erne, der var visse biografer, som havde en profil, hvor man fokuserede på
voldsfilm, erotiskefilm eller begge dele. Der er en periode, hvor de egentlige
erotiskebiografer bliver til decideret pornobigrafer. Der er en periode, hvor
grænsen mellem normale film og pornofilm er mindre klar, end den bliver efter
1980 ca. Der opstår en gråzone i 70’erne, hvor der i Danmark bliver lavet
sexfilm af mainstream filmselskaber og med rigtige mainstream skuespillere, der
medvirker. I 70’erne bliver der produceret film, hvor man har usimulerede,
hardcore sexscener og så har man, i samme film, ikke i sexscenerne eller som
deltager i sexscenerne, som Karl Stegger og Poul Bundgaard, som man kender fra
Olsen Banden, Huset på Christianshavn og Far til fire, som tager del i
“løjerne”. De tager ikke tøjet af, men der ligger folk, som er afklædte om dem
og der indgår i scenerne og i filmene hardcore sexscener. Det går man væk fra i
1980, der har man de rigtige film på den ene side og pornofilmen på den anden.
Det er forskellige kredsløb, som det eksisterer i. Der er også biografer, som
specialiserer sig mere i voldsfilm, altså colosseum på Nørrebro og Vesterbro
havde en profil i retningen af nogle meget hårdtslående film, som andre biografer
ikke nødvendigvis ville køre.
Hvordan er censuren i Danmark - i vores
tid?
I dag er censuren, i praksis, afskaffet.
Det hedder ikke længere Statens Filmcensur, men medierådet. De beslutninger,
som medierådet træffer, er vejledende og ikke bindende. Det vil sige, at det er
overladt til forældrene, hvad deres 11-årige børn skal se i biografen. Det er
ikke længere sådan, at der er en statsinstitution, der kan tage stilling til
det. Før det var det lov, at biografer skulle afvise børn under 16 år til film,
som var forbudt for børn under 16 år.
I vores tid bliver der produceret film,
som “Nymphomaniac” og “KLOVN”, hvor der findes anstødelige scener
- ville de blive mærket, som at være totalt forbudt, hvis de blev
produceret i starten af det 20. århundrede?
I 1969 sker der to ting: dels bliver
voksenfilmcensuren afskaffet og samme år afskaffer man forbuddet mod
billedepornografi. Det vil altså sige at billedlig gengivelse af køns agter af
forskellig arter, havde hidtil været forbudt. På det tidspunkt var det forbudt
i alle andre steder, end i Danmark. Mange andre steder har man bevaret den
slags regler.
Lars von Triers
“Idioterne” fra 1998, der indgår der en erigeret penis i bunkepul scenen. Det
var den første film, som den engelske filmcensur havde sluppet igennem, hvor
man så et erigeret mandslem. Indtil 1998 var alle andre film, hvor dét indgik,
blev det klippet ud af filmene.
Blev det erotiske melodrama “Afgrunden”,
fra 1910, censureret i Danmark?
Man har ikke bevaret censur dokumenterne
fra “Agrunden” bevaret. Teatercensoren, Nikolajsen, udtale at han ikke
havde nogle problemer med, at filmen blev vist i en biograf, som Kosmorama på
Strøget, hvor dannede mennesker kom. Men hvis det var på Nørrebro, hvor børn og
usostifikrede folk kunne få adgang, så var hans indstilling mere restriktiv.
Tilsyneladende blev filmen vist, ude i provinsen, med de mest opsigtsvækkende
scener, men det findes der ikke nogen klar dokumentation af.
Hvordan kan det være at mange stumfilm er
gået tabt i overleveringen?
Film blev dengang ikke betragtet, som
noget der havde en given værdi. Det tager lang tid før filmselskaberne får en
opfattelse af, at deres gamle film kunne repræsentere en værdi, der var værd at
gemme på. Der er nogle filmselskaber, der skiller sig ud dér, og de
opmagasinerer filmene i deres lager. For mange film selskabers vedkommende, der
var gamle film noget, som var udspillet og der var ikke nogen grund til at
bruge lagerplads på det. Filmselskaber er, på det tidspunkt, ikke nogen stabil
størrelse. De går ofte konkurs, bliver opkøbt og i den forbindelse er der en
del film, der er røget i svinget. Der er mange tilfælde, hvor filmselskabernes
basis materiale, negativerne, er gået tabt. Det filmmateriale man brugte indtil
1951, var nitratfilm, som er adledes brandfarligt. Hvis nitratfilm antændes,
brænder det eksplosivt kan det ikke slukkes. Det repræsenterede en betydelig
sikkerhedsrisiko at have nitratfilm liggende. Derfor har man skilt sig af med
en hel masse.
Det tager lang tid før
man får institutioner, der ser det som deres opgave, at sikre fortidens
film for fremtidige publikum. Det er først i 1930’erne, at man får de første
blivende filmarkiver. Men det var også institutioner, der havde begrænset
ressourcer, så de kunne ikke gemme alting. Derfor satsede de på at indsamle kun
visse stile af materialet. Derudover har filmselskaberne har alle dage været
bange for piratkopiering, af deres film. Det vil sige, at i mange tilfælde har
man destrueret kopierne, når de var udspillet i biografer. Ikke kun fordi de var
eksplosive og man betragtede dem, som at være værdiløse, men man ville også
sikre sikre sig, at der ikke var nogen andre, der fik fingre i dem. Den politik
er fortsat helt frem til skiftet til digital visning, indenfor de sidste ti år.
Indtil for ganske få år siden, når store Hollywood Film var blevet udspillet i
biograferne, så samlede man alle kopierne ind og kørte dem ned til en stor
fabrik i Milano. Der havde de nogle gigantiske hakkemaskiner, hvor kopierne
blev kørt ind i hundredvis kopier af Harry Potter fra hele Europa, som bliver
hakket til ingenting, da man ville forhindre, at nogen lavede piratvirksomhed
ud af det.
Her til sidst, er der noget du vil tilføje?
I tilknytning til bevaring, så nogle gange sker der lidt absurde ting.
F.eks den kopi af “Afgrunden” er kun overleveret i en enkelt, meget slidt og
medtaget kopi. I det fleste tilfælde har musikken dertil været improviseret.
Man ved, at pianisten Torvald rasch, skrev et stykke til “gaucho dans scenen”.
Det stykke blev udgivet, som tryk. Den lille bid ved man, hvad han har spillet
i Kosmorama biografen. Man kan se mange steder, at filmen er blevet beskadiget,
med nogle store hvide pletter etc. det skyldes, at nitratfilm materiale også er
kemisk ustabilt. Nitratfilm nedbrydes efterhånden og det er en yderligere grund
til, at der er meget, som er væk. Der er mange film, som var blevet gemt af
samlere eller museer og efter år åbner man dåserne op og så er der kun en sort
klump eller gråt støv tilbage i dåsen og det er yderligere ulykkeligt. Men
tilbage til “Afgrunden”, for der var kun denne ene slidte kopi tilbage og, hvis
man ser den, som den foreligger på DVD og på Dansk Filminstituts hjemmeside, så
vil man se, at “gaucho dansen” faktisk er i en lang bedre kvalitet, end resten.
Lige den scene ser knivskarp og flot ud. Fordi “gaucho dansen” er hentet fra
den bid, som den svenske filmcensur klippede ud i 1910, som de gemte i deres
arkiv og som lå dér, trygt og godt. Det vil sige at man har den meget
nøjeregnende restriktive svenske filmcensur, at takke for, at vi i dag kan se,
hvor uartig og erotisk “gaucho dansen” faktisk var, da filmen havde premiere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar