Det
handler om antisemitisme; had mod jøder. Spørgsmålet er, om hadet mod jøder
stadig ulmer under overfladen. Selv i dag, hvor vi alle ved, hvad der skete
under 2. Verdenskrig, da en stor del af Europas jøder blev udryddet eller
drevet på flugt. Det gjaldt også jøderne i Danmark. I 1943 fik landets ledende
socialdemokrater en vigtig besked, som gjaldt flere tusinde menneskers liv, de
danske jøders.
De lød
stadig højere op gennem 1930’erne, de antisemitiske stemmer fra Tyskland, der
talte om jødeproblemet. Trediverne var en hård tid, med arbejdsløshed og
fattigdom. Der var brug for en syndebuk. I Tyskland er der bitterheden over, at
de tabte 1. Verdenskrig og at de mistede landområder. Der er arbejdsløshed. Der
er sociale og politiske ting, som er grundlaget for den nazistiske bevægelse,
der kommer. De totalitære regimer virkede tiltrækkende på mange, som løsning på
periodens problemer. Man må ikke glemme, at nazismen havde ikke umiddelbart
tilhængere i deres menneskesyn. Men de imponerede mange unge mennesker, fordi
de anlagde Autobahn - der skete noget i Tyskland.
Nazisterne
mente at jøderne tilhørte en særlig race. Den semitiske race bestod af undermennesker
og de var en trussel mod den hvide races renhed. “Med satanisk fryd lurer
den sorthårede jødiske unge, på den uskyldige pige, som han besudler med sit
blod og således stjæler han hende fra hendes folk.” (Adolf Hitler) Essensen i nazismen er
troen på, at den adfærd, man ser hos jøden, ikke er en adfærd der kan ændres.
Det er en adfærd der skyldes den biologiske habitus eller den måde, som jøderne
biologisk er skruet sammen på. Problemet er, hvis man ikke længere mener at det
er en adfærd, der kan ændres, så vil man ty til andre og mere radikale løsningsmodeller,
som handler om at isolere jøden fra det omkringliggende samfund - allerhelst, måske,
få ham udvist. Men i sidste instans, som det var tilfældet i Det Tredje Rige,
at man udryddede jøden.
I
Tyskland lød den nazistiske propaganda stadig mere skingert. Den fandt også vej
til Danmark. Nazistpartiet blev dannet om Fritz Clausen, men også andre
danskere viste sympati for nazismens idé og vendte sig mod jøderne. Der var jøder,
der simpelthen fik bank, af grupper af højreradikale eller nazistiske
inspirerede unge. Der var en række episoder med hærværk mod synagogen, hvor man
kastede grisetæer ind ad lågen på synagogen og overmalede synagogen med
nazistiske tegn. Den enkelte jøde fornemmede, at noget var ændret.
Der
kom flere tidsskrifter med jødefjendske budskaber. I slutningen af trediverne
kom det mest jødefjendske af alle:”Kamptegnet”. Det er et af de værste
balde, der er udgivet på dansk grund. Det har kun det formål, at bekæmpe jøderne
i Danmark - det drejer alle artikler sig om. Man fortæller detaljeret om alle
de forretninger i København, der havde jødiske indehavere. Man skriver
indehaverens adresse. Hvis en jøde har været involveret i en retssag, eller begået
en forbrydelse, slås det enormt op for at sige, at sådan er alle jøder. I hvert
nummer er der en fast rubrik, der hedder “Ugens raceskændsel”. Den omhandler jøder,
der gifter sig med en kristen. Der findes også karikaturtegninger.
I
Tyskland bliver jødeforfølgelserne mere brutale, men der gik lang tid før det
tyske jøder erkendte, at de ikke kunne blive i Tyskland. Det var virkelig
blevet en del af det tyske samfund. De havde kæmpet for Tyskland under 1.
Verdenskrig, havde givet deres kulturelle, videnskabelige bidrag, til Tysklands
videre udvikling på en fantastisk måde. Derfor var der mange tyske jøder, der
sagde:”Ikke hos os.” I 1938 stod det klart for alle, hvor galt det stod til.
Danskerne kunne læse i avisen, hvad der var sket i Berlin, den 9 november under
Krystalnatten, hvor jøder blev dræbt, deres butikker blev smadret, og
synagoger, over hele landet, blev brændt af. Efter Krystalnatten bliver det
klart for de tyske jøder, at de ingen fremtid har i Tyskland og så eksploderer
flygtningestrømmen ud af Tyskland - naturligvis.
Jøder
fra Tyskland og Østrig strømmede til Danmark. Der var titusindvis af jøder, der
forsøgte at komme til Danmark. Der ville havde været endnu flere, hvis det
rygtes i Tyskland, at Danmark var villig til at modtage jøder. De steder, hvor
jøder møder op på konsulater, får det at vide, at grænserne er lukket og det er
spildte kræfter. Selvom de bestormer ambassader, får de at vide, der er lukket
alle vegne. Der kom kun ca. 3000 jødiske ind i Danmark i trediverne.
Flytningelovene blev stadig strammere og embedsmændene, der behandlede de
enkelte sager, førte en hård linje mod jøderne. Det ændrede sig ikke efter
Krystalnatten. Både politikere og befolkning vidste, hvilke forfærdelige vilkår
de tyske jøder levede under. Der er stor vrede over for Tyskland og en udtalt
medfølelse og solidaritet med de tyske jøder. Men problemet er, at grænsen er
effektivt spærret. Det er smukke ord, men det har ikke noget realpolitisk på
sig.
Ledelsen
af Mosaisk Trossamfund, den jødiske menighed i Danmark, støttede myndighedernes
politik over for flygtningene og det var der, formentlig, mange grunde til. Når
en flytning ville ind i Danmark, blev Mosaisk Trossamfund spurgt, om de vil
anbefale vedkommende og betale for vedkommendes ophold. På den baggrund kan det
ikke undre, at Mosaisk Trossamfund var kritisk over for, hvem man anbefalede,
at staten tilkendte en opholdstilladelse i Danmark. På det tidspunkt var der
over 8000 jøder i Danmark og de ønskede ikke, at blive for mange. Man mente at
diskrimination og had over for jøder, ville blusse op. Det fik betydningen
efter den 9 april 1940, da Danmark blev besat. De danske myndigheder førte en
forsigtig politik for at undgå at provokere tyskerne. De ville gerne gøre alt
for at beskytte de danske jøder, hvis jøderne til gengæld sørgede for at holde
lav profil. Styrelsen var præget af det, som var den danske regerings holdning;
lav profil.
Jøderne fik opbakning fra en særlig
person. Kong Christian X. Han var danskernes ideal og største samlingspunkt
under besættelsen. Senere generationer ville have svært ved at fatte den
dyrkelse af kongen. Folk, og også mange jøder, stod på den rute, kongen red til
hverdag. Christian X. slog igennem med et klart signal til både tyskerne og
danskerne - han stod hundred procent bag de danske jøder. I 1933, da Københavns
synagoge fejrede 100 års jubilæum, havde man fra jødiske side ladet kongen
forstå, at man på grund af Hitlers magtovertagelse, ville have forståelse for
at kongen ville melde afbud. Kongen havde ikke den samme holdning til lav
profil. Han deltog for at vise, hvordan kongen havde det med sine jødiske
borgere.
Foto: Holger Damgaard, Politiken. Danmark lukkede jøderne ind, mens andre lukkede jøderne ude; Ældre jødisk herre runder hjørnet til Frue Plads i København 1915
Ingen kommentarer:
Send en kommentar